Dobrote iz bezga in gabeza

Pozdravljeni,

100_8849m

zdaj je najlepši čas, čas jagod in bezga. Čudovito je, ko vidim bezgove grme posejane ob robu gozda, ob travnikih, najlepše pa je, ko velik močan grm vidiš sredi sivega dolgočasja v mestu. Letos mami pridno pomaka cvetove v testo in jih cvre že kar za zajtrk. Testo je vegansko, zato namesto jajca, za vezavo uporabi zmlet lan. Sem in tja po hiši, pa so v velikih kozarcih namočeni cvetovi za šabeso in sirup. Nam je pa prijatelj zaupal čisto poseben recept za marmelado iz bezgovih cvetov in kosmulj, za katero pravi, da je nadvse okusna.

100_8767m

100_8810m

Nedavno pa sem med brskanjem po internetu našla zanimiv recept, ki smo ga takoj preizkusili. Gre za gabezove liste, ki se jih ocvre v testu – prav tako kot bezgovo cvetje. Čeprav so listi gabeza na prvi pogled precej usnjati in še celo malce kosmati, so ocvrti zelo prijetnega, nežnega in svežega okusa. Gabez me je tako navdušil, da imam ocvrte liste za posladek po zajtrku, pa tudi po večerji in vsak dan jih majhen šop popijem v soku skupaj s solato, listi grmaste špinače in kolerabice, zelja ter blitve. To je moj ljubi sokec, zelo drugačen od tistih sladkih reči z bananami, pomarančami, hruškami, korenjem ali datlji. Meni je nadvse okusen, ne bom pa nikomur svetovala naj ga poizkusi. ٩(●ᴗ●)۶

Pri uživanju gabeza pa moramo biti previdni, saj vsebuje pirolizidinski alkaloid, ki v redkih primerih lahko povzroči postopno okvaro jeter. Ampak, če ga sem ter tja uživamo zmerno – ne več kot šest listov dnevno, se nam ni treba bati.

Zaradi visoke vsebnosti alantoina pa pospešuje nastajanje novih celic in je zato eno najboljših naravnih zdravil za celjenje kosti, ran, odrgnin in ureznin.

Gabez pa ni samo hrana za nas, ampak tudi za zemljo na vrtu, ki jo obogati z minerali, še posebej s kalijem. Liste porežemo in jih enostavno položimo na gredice, lahko pa tudi na kompostni kup.

100_8845m

Ljudje žal radi godrnajo in nergajo, češ da tukaj ni v redu, da gre vse k vragu, da je v tujini vse drugače. Jaz pa sem tako rada tu, med temi gozdovi, na teh travnikih, tu, kjer me poznajo sove in srne in jazbeci in jaz jih poznam nazaj. In zjutraj, ko stojim pred bezgovim grmom, čutim, da me pozna tudi ta. Seveda me pozna drugače kot ljudje, a nič manj resnično, mogoče celo bolje. In včasih pokukam iznad bukev in vidim nove oglasne panoje in nakupovalna središča in parkirišča, spet nove restavracije in kavarne in vedno pomislim na čas, ko naše civilizacije ne bo več in bodo prišli arheologi naših zanamcev ter začeli izkopavati nakupovalna središča, nakupovalne vozičke, restavracije McDonaldsa in pločevinke Coca Cole. Kaj neki si bodo mislili o nas?

S kakšnim veseljem se vrnem nazaj, na skrajni rob te majhne vasi in vidim, da seno diši še ravno tako kot včasih in da je jeseni listje ravno tako rdeče, kot je bilo pred tisoči in tisoči leti. Napolni me mir, ko vidim, da bodo kljub vsemu nekatere stvari ostale enake za vedno in vedno in vedno.

Mirno nedeljo vam želim.

This entry was posted in For Love of Our Planet, Garden of Eden and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dobrote iz bezga in gabeza

  1. Sabina says:

    Kako dišeče misli. Kakšno zadovoljstvo in mir, ki se polasti ob robu gozda. A ne, kako zelo prijazni znajo biti dnevi. Če pa se sladkaš še s kakšnim bezgom in tako imenitnim sokcem, pa sploh.
    Ah, ja, le kaj vse bodo našli… enkrat?! Če koga zanese pot mimo Celja, naproti sejmišča najde zanimivo ponudbo s sloganom ‘Jej domače, jej slovensko’ . Ne vem, kaj ponujajo, a s ceste se vidi le avtomat s Coca colo in plakati s hamburgerji. Prav na smeh mi gre, ko se z dneva v dan drvim mimo na delo….Ampak, ja… smo različni…
    UŽIVAJTE V SVOJEM KOŠČKU POD NEBOM!
    Lep dan!

  2. janez says:

    Bezeg in gabez, zanesljivo prva liga, ampak tistile sok pa mora biti več kot le sok. Po mojem ga lahko popiješ samo, če te na krožniku že čaka poslastica iz bezga 🙂. Nisem pa vedel, da je gabez tako vsestransko uporaben, pri čemer je prima, da ga je pri nas ob robu gozda in ob poteh kar precej. Že režem in roma na gredo, o rezultatih poročam. Pa drži se v senci, nedelja ne samo da je mirna, je tudi fajn vroča.

Leave a Reply

